lunes, 23 de junio de 2014

A Nueit de Sant Juan

O 23 de junyo ye, n’o hemisfério norte, o dia més largo de l’anyo; Ye tamien o millor dia ta pidir per a fecundidat d’a tierra e d’os mismos hombres. Ademés, ye —u yera— o millor momento ta fer amiro d’alimentos ta l’agüerro e l’hivierno que escuseros menaçan —menaçavan—.
Perque o 23 de junyo ye a nueit de Sant Juan, magica nueit d’o solstício de verano, quan a flama e l’augua se fan protagonistas; a flama como elemento purificador, l’augua como sanador. Yera sant Juan Baltista, o profeta que pedricava o baltismo, l’arrepentimiento d’os pecatos, a purificación e a sanación d’as almas.
Per ixo, tamien n’os nuestros Perineus s’han mantenito os rituals ligatos á o fuego ­­—as xeras, as falletas e as tiedas— e á l’augua ­—sanjuanar-se en siete fuents u, lo menos, beber augua de manantial que s’heva dixato tota ixa nueit en un vaso en a finestra­, como févanos en casa nuestra—.
Tos dixo con un poema de Veremundo Méndez Coarasa que nos charra d’ixa nueit, a més curteta nueit de l’anyo.

LA SANCHUANADA
Lo verano y la siega has encima.
Lo sudar por la falz, que te agarra
a pillarte lo trigo pa l´año,
fa alegrarte lo cuerpo hasta l´alma
sin miedo a tronzarte
con falz u con dalla,
ni salir tan molíu de los güesos,
lo pelello cremau por dezaga,
por lo sol que te caye de plano
en arbesas, en closas y en lastras…
 “¡Qué contentos que son los mesaches,
qué animadas que son las mesachas
y qué goyo nos fan a los viellos
esta nuey de San Chuan, tan nombrada!
¡ Lo que menos prexina trovarse
con trenta años u más enta zaga,
con la sangre bullindo´n las venas
y templando con fe la guitarra,
lo guitarro, requinto u bandurria,
pa la fiesta de la Sanchuanada!”
Estas cosas las cuentan los viellos
que nacieron cien años ta zaga;
y la fiesta la fa la mocina
con la chovenalla,
y tamién la te fa bel casau
que, amonico, igual se sanchuana…
Entre que unos preparan lo baile,
otros pillan estrals y se alargan
ta lo mon a buscarse los chopos,
sabuqués y buxacos y ramas.
Otros ta los güertos
a por rosas, clavéls, flos de malva,
follas de sandalo,
brazaus de plantaina
y a furtar geranios
enta cualquier casa.
Y no falta qui bel arto traye,
de los secos, tamién pa enramadas…
La mesachas, igual, por cuadrillas
la merienda, a escondidas, preparan:
cocas con azúcar,
la chocolatada
u lo arroz con leche,
tortillas con magras,
lo requesón fresco
de ovella u de craba,
y en espedos, según, y en parrillas
bel crabito u costillas asadas.
Y bailan y rondan
y chugan y cantan
y comen y beben
hasta que se cansan.
Y a lo tiempo que apunta lo día,
enta l´río se´n ven: se sanchuanan
remullándose´n l´agua corriente,
que todo mal sana,
y se lavan los pies y los brazos
y lugo la cara;
y bellos, lo cuerpo,
que chugando´n lo río se zampan:
unos porque quieren
y otros por la chanza
que, por fer arrïer la cuadrilla,
los empuxa cualquiera mesacha.
A ixa hora salen
las viellas por agua,
anti que lo sol
no la hese tocada,
porque ya no cura
estando soliada…
y también pa vier con envidia
cómo chuga´n lo canto de l´agua
la mocina alegre
y la chovenalla…
Ye ixa la señal,
y las mozas se´n tornan ta casa
Los mesaches allora empezipian
a fer enramadas,
plantando los chopos,
fendo arcos en plazas
y en muitas carreras
en do bi ha mesachas;
y metiendo manullos de flos
pa las mozas que son más galanas,
en finestras de cuartos que piensan
en que pueden haber-bi las camas,
y fa poco se itaban rendidas,
las mesachas que cada cual aima.
Bi-ha qui trepuza
y en lo cuarto lo güelo li´n zampa,
y las risas se fan ya de días
si la moza, amonico, lo fabla...
Muitas lo te dicen,
otras lo se callan
y guardan muy fondo
lo vierse´nramadas.
Nunca falta moza
que a lo abrir la finestra, templada,
con bel arto tan seco como ella
ha trovau que la son enramada:
y por ixo unas ploran de pena,
de celos u rabia;
entre que otras, infladas de goyo,
s´arríen con gana
dimpués de la fiesta
de la Sanchuanada.
Que a las falces las imple de brío,
en las zarpas de la chovenalla
y de la mocina;
y sin miedo a las broxas ni a nada
cuando, lugo, a segar empecipian
con falz u con dalla.

24 de junio de 1945

miércoles, 11 de junio de 2014

Atra monarquia


lunes, 2 de junio de 2014

No contez con a mia declaracion

Lo siento per mi santa mair, pero per aquí sí que no hi paso: estianyo no sinyalaré a caixeta d’a Ilésia en a declaracion d’o rento. 
Lo siento per mi mair, ya digo, pero, a verdat, deverí d’haver-me decidito tiempo have. Que no ye a primer vegata que os bispes me fan sentir vergüenya de contribuir á o suyo sustenimiento. Pero esto (nota d'a Conferéncia Bispalye mesmo més que vergüenya; esto ye una blasfémia. E per aquí sí que no hi paso. 
Que á o taute de leis como a lei d’anmistia ta terroristas con delictos de sangre (lei 46/1977), a lei d’esvúrcie de Fernández Ordóñez (lei 30/1981), a lei de l’alborto de Ledesma (lei 9/1985), a lei que legaliza a blasfémia (lei 5/1988), a lei Pastor de tecnicas de reproduccion asistita (lei 45/2003), a lei d’unions homosexuals (lei 13/2005), a lei d’esvúrcie express (lei 15/2005), o zaguer estatuto d’autonomia de Catalunya (lei 6/2006), u a lei albortista d’Aido (lei 2/2010), estes bispes l’agradeixcan o servício á Espanya ye ta vomecar. E ta reçar per a salvacion de l'alma d'os nuestros prelatos. Publicament si fa falta, que publica a suya inmoralidat hi ye.

Siguiré refirmando, no solo que economicament, á la mia parróquia. Prou que sí. E á atras almirables iniciativas cristianas. E de buen implaz. Pero, e muito lo siento per mi santa mair, á la conferencia bispal ni un centimo més. Que una cosa ye trasquir con bispes como Setién u Piris u con 13 Televisión e viva o PP e un atra empoderar a figura de l’asesinador d’a Espanya catolica que heredó e juró esfender. Per aquí sí que no hi paso.

Se'n ye ito?

Abdica. Se coneix que ya no se vei con alínios ta fer-le més mal á la Pátria. 
Abdica. Entre o disprécio d'un pueblo á o que ya no puede enganyar, pero sí que ha puesto estricallar. U ni sisquiera disprécio hi dixa, simplament indiferiéncia. Rei? Rai! O que vienga dificilment podrá estar pior; pero si nos femos cargo d'o historial familiar, mesmo podemos asperar un futuro més enatiço. Con esta gentota, qualquier cosa ye posible.
Abdica. Con Juan Carlos pasa o mesmo que con Pablo Iglesias: qui se piense que el ye o problema se trafuca tanto como qui se piense que el ye a solucion. 
Abdica. E qué?