lunes, 29 de octubre de 2012

No nos ne olbidemos de Nigéria e Síria.


Seguntes informava a prensa nigeriana ahiere, de nuevas os islamistas de Boko Haram han tornato a atentar cuentra una ilésia catolica. 
Seguntes pareix, un terrorista suicida ha feito esclatar un auto-bomba devant d’a ilésia de Santa Rita en Kaduna, n’o norte d’o país, mientres se hi feva a misa dominical. O numbro de muertos ye alto —entre 10 e 15 seguntes as fuents— e, per disgrácia, s’aspera que mesmo  creixerá devito á la gravedat de muitos d’os nafratos, bellas 145 personas més.
L’atentato se cometió á ixo d’as 10.45 horas local quan un terrorista suicida s’amanó con o suyo auto t’a puerta d’o templo, an que estió aturato per os guárdias de seguridat. O terrorista fiço marchar altalle o vehiclo entaçaga, enristió as puertas d’a ilésia e detonó a bomba que portiava en l’automóbil.
Tanimientres, tamien en Síria empiora greument a situacion d'os cristianos devant d'a complicidat criminal d'os guviernos occidentals. Asperemos que, á lo menos, os cristianos tiengamos bien presents as parolas d'o Patriarca d'Antioquia, Gregorios III, que este sabato, en una trobata con a delegacion oficial que a suya santidat Benedicto XVI ha ninviato ta Damasco, ha dixato muito clara l'amenister d'una informacion veritable que aduye á luitar cuenr'a mentira con que se quiere disbraçar o conflicto sírio:
Aspero che esta delegacion seiga una voz n'o disierto d'a desinformacion, d'a hipocresia e d'a falsedat que arredola una guerra sin rostro

jueves, 18 de octubre de 2012

Os bispes catalans, o património aragonés e atras cosas muito més greus.

O 19 d’octubre de l’anyo pasato, monsinyor Renzo Renzo Fratini, Núncio d’o Vaticano en Espanya, aseguró á la presidenta d’o Guvierno d’Aragon e á o bispe de Balbastro-Monçon, que en un plaço d’entre nueu e doce meses es biens tornarian t’a diocesis aragonesa. Ye dicir, manyana se cumple ixe plaço e as obras d’arte sacro continan en Lerida.
Dende que o Núncio fes ixas declaracions, no b’ha havito garra movimiento que faiga creyer que a tornata ye agora posible. Asinas, no b’ha havito contactos entre os egecutivos regionals en un anyo, s’ha esbafato a reaccion política quan os partitos, emprencipiando per lo PP que yera en a oposicion, estion beligerants de tot en l’anterior legislatura quanto á la reclamacione tampoco no as autoridaz vaticanas ni as eclesiasticas d’Aragon e Cataluya en han tartito res.
Ixo sí, Alfonso Milián, bispe de balbastro-Monçon, explicó, á zaguers de juliol quan remató o primer plaço dato per lo Núncio, que “no sólo depende de la iglesia la devolución de las 112 piezas de arte” e sinyaló que “lo fundamental para que no se devuelvan las obras de arte no está en la iglesia”. Con més buena voluntat que no sentito d’a realidat anyedió que “si dependiera sólo de la iglesia este asunto estaría solucionado puesto que el obispo de Lérida reconoce que la propiedad es de las parroquias que pertenecen a la diócesis de Barbastro-Monzón y está dispuesto a devolver los bienes”.
Talment no sepa o sinyor bispe —u s’estime millor no saber— que os suyos companyers catalans pareixen més precupatos per construyir a identidat nacional catalana que per fer cumplir as senténcias vaticanas. ¿Per disgrácia, qué no podrinos asperar d’uns bispes que pareixen callar devant de l’alborto en hespitals “catolicos”?

miércoles, 10 de octubre de 2012

O Rosário de Cristal

Como estianyo o dia d’o Pilar ye viernes me vagará (D. m.) de baixar ta Zaragoça. Una d’as cosas que hi quiero fer ye tornar á vivir o Rosário de Cristal.
No se coneix a data exacta d’o emprencípio d’o reço d’o Santo Rosário en a Basilica d’a Nuestra Sinyora d’o Pilar. A primer referéncia apareix en o Libro d’Autas d’a Reyal Cofradia d’o Santiço Rosário, en l'anyo 1755, quan una muller, vicina de Zaragoça, emprencipió, junto á una chiqueta colla, a reçar o Rosário en a capiella d’a Virgen, salindo t’a carrera en os zaguers Mistérios. Naixeva asinas o Rosário de l’Aurora.
Per lo que fa á o Rosário de Cristal, l’origen d’esta polidiça tradicion lo trobamos en l’emprencípio de 1889 quan se funda a Cofradía del Santísimo Rosario de Nuestra Señora del Pilar. O suyo president, o sinyor José M. Pra y Duarte, tiene a ideya d’adreçar a procesion d’o reço d’o Rosário con una coleccion de farols que portiarian os fiels en puesto d’es tradicionals estrals, velas e estandartes que se fevan servir d’antes més. Es farols simbolizarian cada una d’as partis d’o rosário que os devotos ivan reçando: os Mistérios, os Pairnuestros, as Avemarias, as Glórias e a Letania.
Asinas, o primer Rosário de Cristal se celebró a nueit d’o 12 d’octubre de 1889 e estió, seguntes José Nasarre, tot un exitaz:
«presenció Zaragoza y los muchos forasteros que concurren a las renombradas fiestas del Pilar, la grandiosa procesión del Rosario, bajo la nueva forma dispuesta. El efecto producido excedió a toda ponderación» 
(El Rosario de Nuestra Señora del Pilar. Explicación de su orígen, desarrollo y actual órden de la grandiosa Procesión del Rosario del 13 de Octubre de cada año. Zaragoza, 1898)
Dende altalle se son itos fendos bels cámbios e milloras, devito á las donacions, que enamplaran a comitiva con nuevas pieças —farols e carroças— u s'han feito restauracions d’as pieças originals. Solo que durant os anyos d’a Guerra Civil, per miedo a que podesen crepar-sen as pieças, se dixó de celebrar a procesion.
A comitiva simula un rosário, an que as cuentas son estatas sustituyitas per farols de cristal. En bi ha quince molimentals levatos en carroças, que son diferents ta cada un d’es Mistérios, ademés de farols de man: 15 ta os Pairnuestros, 150 t’as Avemarias, 15 t’as Glórias, 4 t’as salutacions e 63 t’a Letania. Toz els fuen disenyatos per l’arquitecto Ricardo Magdalena.
A procesion s’enampla con atros farols e esculturas, que encara que no fan parti, propiament, d’a oracion, son igualment importants en o Rosário de Cristal. En son eixemplo obras d’a polideça de «La gran Cruz del Rosario», «La Hispanidad», «El Alcázar de Toledo», «la Salve», «La Marina», «La Sagrada Familia», «Ángelus», «Santuarios Marianos» u «Ascensión de Nuestra Señora».
Tamien ye una pieça sinyera a carroça con o farol d’o templo d’o Pilar. Esta obra de buena grandária, ye feita con mils de pieças de cristal que reproducen a Basilica tanto per difuera como per dentro ya que se hi vei á traviés d’es cristals d’a frontera. Estió construyita per l’advogau Policarpo Valero y Bernabé. Apareixió per primer vegata en o Rosário general de 1872, dinantes mesmo que no existís o Rosário de Cristal. Tota una alfaya ta una comitiva acaramullata d’alfayas.
Qui no tienga a suerte de presenciar a impresionant muestra d’arte e —més que més devocion que o Rosário de Cristal hi ye, puede aconortar-se almirando-lo n’o museu. Prou que no ye o mesmo.

domingo, 7 de octubre de 2012

A gran mentira d'a transicion

Encara que belunas d'as afirmacions d'o video son discutibles, encara que uno malfia (e muito) d'a organizacion que en ye deçaga, me pareix que fa buena honra de veyer-lo: vinclo t'o video

martes, 2 de octubre de 2012

A mia luenga (poema Evenki)

Mirando de trobar informacion en o rete sobre luengas menaçatas, m’he alcontrato este poema d’Alitet Nemtushkin (1939 - 2006), un autor Evenki —pueblo de Sibéria, dinantes coneixitos como Tungús u Tunguz, que viven trestallatos entre Rúsia (bels 35000) e China (bels 25000)— autor de bels libros en a suya luenga e en ruso. 
Como lo poema m’ha feito prou goyo, he quiesto traducir-lo a l’aragonés. Si querez leyer o texto en inglés e coneixer una miqueta més sobre l’autor, punchar en o vinclo.

A MIA LUENGA
Si olbido a mia parla nativa
E as cancions que cantan a mia gent
Qué honra me fan os uellos, as orellas?
Qué honra me fa a boca?

Si olbido a uloreta d’a tierra
E no la sirvo bien
Qué honra me fan as mans?
Ta qué vivo en o mundo?

Cómo podrí creyer-me a fata ideya
De que a mia luenga ye feble e pobra
Si as zagueras parolas de mi mair
Fuen en Evenki?