No me fa mica goyo o surrealismo. No me pareix sique o
refleixo d’una sociedat dolenta, d’una sociedat malauda. Prou que no comparto
ixa ideya de que en Aragon o surrealismo ye costumbrismo. Gran error querer fer
pasar per caráuter popular es vícios d’uns sinyoritos. Perque ixo yera, per
eixemplo, Buñuel: un sinyorito rebutiu de vícios e malautias burguesas que bien
se vale que no representa pas l’alma aragonesa.
No me fa mica goyo o surrealismo. Talment bels pintors —os menos surrelistas d’os
surrealistas— me mereixen qualque
interés. Magritte u Dalí per citar-ne dos; talment belatro més, no sé. U bels escritors
que escrivion bellas paginas —u bellas ringleretas, u bellas parolas sisquiera—
que amonstran qualque qualidat. Soi pensando en Larrea; soi pensando en as
ditaladas que o surrealismo dixó en atros autors d’o primer tércio d’o sieglo
vinte (un eixemplo).
No me fa mica goyo o surrealismo. Encara que envenás con
fuerça en l’America hispana e chupís a obra de tantos autors d’ixas tierras
veroyas con a mesma intensidat que o modernismo. E con o mesmo periglo de
sobredosis. En bels pocos casos, manimenos, o esceso no lo estió tanto e ye
posible trovar una miqueta de lirismo e d’inteligéncia en metat d’o barrenato
vulturno d’imágens inconexas que a sovent no dicen brenca.
Per ixo traigo aquí a Gonzalo Rojas e o suyo poema Cerámica.
Encara que solo seiga que per ixa maçada zaguera que nos describe perfecta o
vacio d’a nuestra sociedat malauda, d’a nuestra sociedat dolenta: Quasi tot/ ye
atra cosa.
CERAMICA
Lo important no ye o nylon en a
finestra sin veires sino a calavera
fumeyant d’a luz, o polvo
d’os interratos, o viello polvo
en l’aire de Quinchamalí, o
maitino quirúrgico, o estrident
d’a crepaçon, o quán
ya sin uellos, o
puerco quán
d’o
que Hilda e Tuli charravan amoniquet,
tierra
con tierra, sisella
con sisella. –Gonzalo!, otila o
can, e
Gonzalo?
Quasi
tot
ye atra cosa.
PS. O poema autografo e con ilustracion, l’he amprato d’o
bloc Letras Libres (VINCLO)