miércoles, 29 de octubre de 2014

A Tabla de Benavarre

A la fin una buena noticia en l’afer d’o património aragonés seqüestrato en Lerida. A la fin a Diputacion de Lerida cumplirá una senténcia judicial. A la fin a tabla de Benavarre tornará ta Aragón. S’egecuta asinas a senténcia d’o Tribunal Superior de Justicia d’Aragon (TSJA), confirmata per lo Tribunal Supremo, que reconeix o dreito de retracto d’o Guvierno d’Aragon en a compra d’esta pieça d’o sieglo XV. Manyana hi será, encara que a Cambra d’o Contencioso Alministrativo d’o TSJA dictó senténcia en abril de 2013 e en febrero de 2014 o Tribunal Supremo ratificás ixa senténcia.
Dica agora a tabla de Benabarre bi yera en o Museu de Lerida, que mantien més de cien obras sacras reclamatas per a diocesis de Balbastro e Uesca.

Ye menister ricordar que atras muitas obras d’arte de Benavarre no se podran amonstrar ni en Aragon ni en Catalunya ni en garra puesto perque las estricallon os republicanos durant a Guerra Civil. Disapareixion alavez toz es retablos e ogetos de culto d’o templo parroquial. A tabla no la cremon perque yera muito valiosa. Per a mesma raçon, tampoco no destruyon a orfebreria d’a ilésia. Bien se vale que o 30 de março de 1938, os requetés d’o glorioso Tércio Ortiz de Zarate liberon o lugar e puson fin a la terror roya que heva allerato a villa ribagorçana.
Sobre a barbárie roya en a província de Uesca, se puede consultar, per eixemplo, o treballo “El "terror rojo" en la provincia de Huesca: la lucha contra el orden social y sus representantes durante la guerra civil española”, d’Ester Casanova Nuez, publicato en Nuevas tendencias historiográficas e historia local en España: actas del II Congreso de Historia Local de Aragón (Huesca, 7 al 9 de julio de 1999),coordinato per Miguel Angel Ruiz Carnicer, Carmen Frías Corredor, 2001, ISBN 84-8127-112-8, que ye disponible en este VINCLO.

lunes, 27 de octubre de 2014

jueves, 23 de octubre de 2014

No més lugars afogatos

Hue més que més hue tot somos Sigüés. E Mianos. E Artieda. Perque hue —e toz os dias— toz somos Mediano. E Janevas. E Lavelilla. E Lacort. E Búbal E Saqués. E Lanuça. E Arasanz. E Clamosa. E Barasona. E Finestras. E Auberola. E...


miércoles, 15 de octubre de 2014

D'un poema de Gonzalo Rojas

No me fa mica goyo o surrealismo. No me pareix sique o refleixo d’una sociedat dolenta, d’una sociedat malauda. Prou que no comparto ixa ideya de que en Aragon o surrealismo ye costumbrismo. Gran error querer fer pasar per caráuter popular es vícios d’uns sinyoritos. Perque ixo yera, per eixemplo, Buñuel: un sinyorito rebutiu de vícios e malautias burguesas que bien se vale que no representa pas l’alma aragonesa.
No me fa mica goyo o surrealismo. Talment bels pintors —os menos surrelistas d’os surrealistas— me mereixen qualque interés. Magritte u Dalí per citar-ne dos; talment belatro més, no sé. U bels escritors que escrivion bellas paginas —u bellas ringleretas, u bellas parolas sisquiera­— que amonstran qualque qualidat. Soi pensando en Larrea; soi pensando en as ditaladas que o surrealismo dixó en atros autors d’o primer tércio d’o sieglo vinte (un eixemplo).
No me fa mica goyo o surrealismo. Encara que envenás con fuerça en l’America hispana e chupís a obra de tantos autors d’ixas tierras veroyas con a mesma intensidat que o modernismo. E con o mesmo periglo de sobredosis. En bels pocos casos, manimenos, o esceso no lo estió tanto e ye posible trovar una miqueta de lirismo e d’inteligéncia en metat d’o barrenato vulturno d’imágens inconexas que a sovent no dicen brenca.
Per ixo traigo aquí a Gonzalo Rojas e o suyo poema Cerámica. Encara que solo seiga que per ixa maçada zaguera que nos describe perfecta o vacio d’a nuestra sociedat malauda, d’a nuestra sociedat dolenta: Quasi tot/ ye atra cosa.

CERAMICA
Lo important no ye o nylon en a finestra sin veires sino a calavera
fumeyant d’a luz, o polvo
d’os interratos, o viello polvo
en l’aire de Quinchamalí, o
maitino quirúrgico, o estrident
d’a crepaçon, o quán
ya sin uellos, o
puerco quán
d’o
que Hilda e Tuli charravan amoniquet, tierra
con tierra, sisella
con sisella. –Gonzalo!, otila o can, e
Gonzalo?
                        Quasi tot
ye atra cosa. 

PS. O poema autografo e con ilustracion, l’he amprato d’o bloc Letras Libres (VINCLO)

domingo, 12 de octubre de 2014

Himno d'a Virgen d'o Pilar

Como no podeva estar d’atra traça, a devocion a la Virgen d’o Pilar ha feito naixer, per toz os cavos d’a nuestra región, tota mena de coplas, ixotas, romances, oracions e cantas populars adedicatas a esta devocion mariana. Podez ascuitar-ne beluns en o Sistema de Información de Patrimonio Cultural Aragonés (punchaz VINCLO) e que contiene joyetas como esta (punchaz VINCLO).
Manimenos hue, m’agana de traducir a l’aragonés una composcion culta, o Himno a la Virgen d’o Pilar, que compuson, en 1908, Florencio Jardiel (parola) e Juan Bautista Lambert (mosica) e que se cantará hue de nuevas en a Basilica zaragoçana:


Virgen santa, Mair mia,
luz veroya, claro dia,
que a tierra aragonesa
te dignés a visitar.
Este pueblo que t’adora
d’o tuyo amor favor roga
e t’aclama e te bendiz
abraçato a o tuyo Pilar. 
Pilar sagrato, resplandient faro,
rico present de caridat.
Pilar bendito, trono de glória,
Tu t’a victória nos levarás.
Cantaz, cantaz
 himnos d’honor e lova.
Cantaz, cantaz
a la Virgen d’o Pilar.

viernes, 10 de octubre de 2014

Per cada dia

Per cada dia me fa menos goyo Bergoglio1.
Per cada dia entiendo menos que Benedicto XVI abdicás e fes posible esta esferra.
Per cada dia soi més convencito de que a Parusia ye próxima.

E per cada dia en tiengo més ganas. 



1. E bien se vale que no l'han dau o Nobel.

lunes, 6 de octubre de 2014

Santos Ladrón de Cegama

O 6 d’octubre de 1833 o general Santos Ladrón de Cegama proclamó rei a Carlos V en Tricio, encomençando altalle a Primer Guerra Carlista.
Santos Ladrón de Cegama yera un distinguito militar espanyol, naixito de Lumbier (Navarra) en 1784, que veniva d’una antiga e noble familia. En a Guerra d’o Francés ascendió a tenient coronel. En 1819 aconsiguió o nombramiento de coronel. Participó en a Guerra Reyalista (1821-1823) ta defender a monarquia e o catolicismo en luitando cuentra a revolucion. Fernando VII l’ascendió a o cargo de brigadier e Comandant General d’os reyalistas de Navarra. Ya rematata ixa contienda, o rei lo nombró Guvernador Militar de Pamplona. Dimpuesas alcançó a Gran Cruz d’Isabel a Catolica.
Manimenos, os suyos ideals, tan cerenyos como coneixitos, perjudicon a suya carrera militar. Per ixo, en Valladolid bi yera, sin exercer mando e vigilato per as simpatias que amonstrava per os dreitos a o trono de Carlos María Isidro, quan supo d’a muerte de Fernado mesmo dinantes que no s’enterás o guvernador militar d’a plaça.
Santos aconsiguió fuyir ta part de Navarra. En o camin fació a parola con Jerónimo Merino e entró en A Rioxa per la Sierra d’a Demanda. E en ixa provincia, estió lo primero que, o 6 d’octubre de 1833, proclamó a Carlos V —que heva feito o dia 1 o Manifiesto d’Abrantes— como legitimo rei d’as Espanyas, concretament en o lugar de Tricio. A laotro’l dia se fació cargo d’es voluntários reyalistas de Logronyo e pasó ta Navarra a unir-se con os tradicionalistas d’ixa província que s’hevan reunito entre Viana e Los Arcos. Con ixa chiqueta fuerça militar, que no yera guaire bien equipata, s’enfrontinó a la columna d’o exercito regular que yera salita de Pamplona ta capturar-lo. A desigual batalla sucedió en Los Arcos. O general Santos Ladrón de Cegama estió derrotato e feito prisionero. Lo levon ta Pamplona, an que l’afusilon o 14 d’octubre de 1833. 
Os carlistas que no fuen feitos presos en Los Arcos fuen l’alacet d’as tropas d’as que se fiço cargo Zumalacárregui o 14 de noviembre de 1833 en Estella. A defensa d'o Trono e l'Altar siguiva encara. A defensa d'o Trono e l'Altar sigue encara. 
Ye a hora d'a reaccion.